RIMA ALAS, USEIN SE NOSTETAAN LIIAN YLÖS

Myös niin sanottu kevyempi taide ja kulttuuri ovat aarrearkku muistisairaille.

Taide ja kulttuuri kuuluvat kaikille, myös muistisairautta sairastaville. Sitä voi aistia ja tuntea vaikka ei olisi sanojakaan. Oikeastaan elämässä kaikki voi olla taidetta ja kulttuuria: ne asiat jotka päivittäisessä elämässä ympärillä tuntuvat hyviltä ja toimivat.

Lähes kaikkien sairauksien hoidossa tunnetaan kulttuurin ja taiteen terapeuttinen ja positiivinen vaikutus. Meillä kaikillahan on elämän varrella ollut joku kiinnostuksen kohde taiteen ja kulttuurin alalta, jota kannattaa hyödyntää positiivisten kokemusten saamiseksi.

Muistisairaus tuo uusia näkökulmia ja toimintatapoja taiteen ja kulttuurin saralle. Sairaus ei ole eikä saa olla este vaan se on mahdollisuus. Positiivisten kokemusten myötä "avain kääntyy lukossa" ja aukeaa mahdollisuuksien maailma. Runon sanoin: Elän positiivista aikaa, onhan siinä myös ripaus taikaa!

JOUKO ALHO, MUISTIAKTIIVI

Noin 80 muistisairasta ihmistä ja heidän läheistään kokoontui 1.12.2014 Lapualle Muistiliiton ja Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistyksen järjestämään "Taide kuuluu kaikille" -seminaariin. Tässä galleriassa on esillä osallistujien työpajoissa tekemiä töitä. Taustamusiikkina soi Mozartin Piano Sonata no. 11, K. 331. Kesto n. 5:30 min.

Kuvaaja: Jukka Kontkanen